Яку партію не створюй – все одно КПРС вийде, – цей афоризм про партійне будівництво на пост-радянському просторі дуже органічно виглядає і відносно ЖКГ: скільки його не реформуй, все-одно ЖЕК отримаєш. Міняються назви, організаційні структури, форми власності. А мешканці як скаржилися на бездіяльність і безгосподарність – так і скаржаться.
МКП «Основаніє»
ЖЕК, як спадок радянської системи, став еталоном цієї самої бездіяльності і безгосподарності. У Запоріжжі відійти від еталону спробували в квітні 2012, коли сесія Запорізької міської ради прийняла рішення про об’єднання всіх ВРЕЖО в одну комунальну структуру – МКП «Основаніє». Однак робилося це на рідкість криворуко і кособоко.
Справа в тому, що при всіх мінусах, в структурі обслуговування житлового сектора на основі ЖЕКів була певна логіка. Конкретний ЖЕК обслуговував кілька прилеглих кварталів. Всі ЖЕКи району входили в ВРЕЖО – районні виробничо-ремонтні експлуатаційні житлові об’єднання. Якими, в свою чергу, керувало управління житлово-комунального господарства міської ради. Тобто, було і вертикальне управління, і чітка територіальна прив’язка і майстрів, і ремонтних бригад до своїх домівок в своєму районі.
При створенні МКП «Основаніє» принцип територіального структурування був повністю зруйнований. Майстрів і ремонтні бригади одного району перекидали на інші. Аналогічно і з двірниками, які зазвичай жили біля своєї території, що обслуговується.
“Після об’єднання проводиться масове скорочення людей, – писала в своєму блозі голова Регіональної ради підприємців Ірина Лех. – Чисельність з 5206 осіб на початку реформування скоротилася в травні 2013р. до 280 осіб (68 осіб – офіс і колл-центр, 213 осіб – двірники і аварійна служба). 280 осіб на майже мільйонне місто! Навантаження одного слюсаря МКП «Основаніє» – 140 будинків!
Дальше – більше. Автотранспорт, верстати та обладнання розпродавалися і списувалися на металобрухт. Приміщення ВРЕЖО частково закривалися і виставлялися на продаж. А для виконання робіт, які раніше виконували ЖЕКи, стали залучатися приватні підприємства – без будь-якого конкурсу, без досвіду роботи в даній сфері і без відповідної кваліфікації.
– «Основаніє» одразу створювалося як фінансова воронка, в якій повинні були концентруватися фінансові потоки всіх міських платежів за житлово-комунальні послуги. Після чого гроші виводилися через фірми-одноденки, а на «Основаніє» вішалися борги і неплатежі, – вважає громадський активіст, який допомагає мешканцям відстоювати свої права у суперечках з керуючими компаніями Володимир Бобро.
Запорізькі ЗМІ того часу були забиті скаргами обурених мешканців: «Основаніє» нічого не робить! Ремонти не ведуться, вулиці не прибираються, сміття вчасно не вивозиться. Але суми в платіжках різко пішли вгору. Ситуація досягла такого напруження, що навіть глава наглядової ради ПрАТ «Запоріжзв’язоксервіс» Юрій Комісарів (підприємство, через відділення якого запорожці здійснювали оплату послуг ЖКГ) змушений був писати лист Президенту України Віктору Януковичу.
«Після розформування міських структур, які обслуговували багатоквартирні будинки та гуртожитки, після створення системи фірм-одноденок для розкрадання коштів «Водоканалу» і «Міських тепломереж», представники кримінального бізнесу, користуючись заступництвом міської влади, почали методично привласнювати кошти населення, – зазначалося в листі . – Вони звільнили майже всіх кінцевих виконавців, не виконують ніяких робіт, пов’язаних з ремонтом і обслуговуванням житла і виставляють необґрунтовані рахунки за ненадані послуги».
При цьому усі проблеми, які з’явилися в міському ЖКГ, зв’язували з ім’ям «смотрящого» Анисима, який поставив систему поборів з комунальних підприємств на потік.
У жовтні 2013 року Анисим був затриманий правоохоронцями. А на підконтрольних йому підприємствах були знайдені пачки грошей з підписами «Основаніє», «Водоканал», «Тепломережі» і «Маршрутки». Після чого в роботі міського ЖКГ настала така собі рівновага: мешканці продовжували слати скарги, МКП «Основаніє» відписувався, що працює, як вміє.
КП «Наше місто»
У жовтні 2015 після місцевих виборів відбулася зміна міської влади. Переможець на виборах міського голови, ставленик «Запоріжсталі» Володимир Буряк став формувати свою команду. І керівництво комунальних підприємств не було винятком. Однак зробити це виявилося зовсім не просто: з директорами КП були підписані контракти на кілька років. Тому, щоб їх звільнити, потрібні були вагомі підстави.
У випадку з МКП «Основаніє» вагомою підставою спробували виставити результати аудиторської перевірки, яка виявила порушень на 80 млн грн. Однак керівництво «Основанія» оскаржило висновки аудиту в суді. Тоді міська влада вирішила зайти з підвітряного боку, провівши в травні 2016 року через сесію міськради рішення про створення нового комунального підприємства «Наше місто» і передачі йому в управління житлових будинків, які ще не створили ОСББ.
Нове КП забрало на свій баланс житловий фонд міста 1 вересня. І відразу ж виник новий скандал. Мешканцям за вересень прийшли по дві платіжки за обслуговування будинку: і від «Нашого міста», і від «Основанія». Як пояснювала городянам міська влада, нібито, «Основаніє» провело перерахунок і виставило рахунки за надані раніше послуги. А через кілька місяців епіцентром «народного гніву» стало вже КП «Наше місто», яке підняло тарифи в кілька разів. Зрештою, постійні скандали в сфері обслуговування житлового фонду стали діставати і депутатів міськради, в результаті чого на лютневій сесії 2017 р прийняли рішення про створення тимчасової контрольної комісії з перевірки фінансово-економічної діяльності КП «Наше місто» та МКП «Основаніє».
“Створюючи «Наше місто», міська влада найменше думала про підвищення якості обслуговування житлового фонду” – вважає Володимир Бобро. – Просто команда заводчан перенаправляла на себе фінансові потоки, контрольовані ставлениками Анісіма.
В процесі депутатських розглядів роботи комунальних підприємств, відповідальних за утримання житлового фонду, несподівано виліз кричущий факт: виявляється, діяльність КП «Наше місто» лежить взагалі поза рамками правового поля. Відповідно до Закону України «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку», місцева влада вибирає керуючі компанії для обслуговування житлових будинків тільки на основі конкурсу. У підсумку, усвідомивши свій прокол, міська влада вирішила провести конкурс. Засідання конкурсної комісії призначили на 20 серпня.
Конкурс на керуючі компанії
Підготовка до конкурсу традиційно завершилася скандалом. Запорізькі багатоповерхівки, в яких не були створені ОСББ, поділили на 4 лоти: 902 будинки Космічного і Шевченківського районів, 596 будинків Олександрівського району та Пісків, 544 будинки Хортицького району та правобережної частини Дніпровського району, 1206 будинків Заводського, Вознесенівського і лівобережної частини Дніпровського району.
Опозиційні до мерської більшості депутати заявили про спроби монополізації ринку керуючих компаній і розподілу житлового фонду «на своїх».
« Умови конкурсу унеможливлюють участь у ньому середніх та малих підприємств», і після проведення конкурсі будинки перейдуть до обслуговування декільком, вже заздалегіть визначеним, компаніям, – заявляв депутат міськради Олександр Константинов.До складу конкурсної комісії входять лише робітники міського виконкому та його структурних підрозділів – жодного представника громадськості чи депутата, попри те, що деякі депутати писали звернення з проханням включили їх до конкурсної комісії».
На думку опозиціонерів, необхідно було зменшити лоти до 20-100 будинків і включити до складу конкурсної комісії депутатів міської ради.
Але переконати мера і його команду не вдалося.
Продовження – в наступному матеріалі
Ігор Громов