Міжнародний аеропорт «Запоріжжя» продовжує працювати над втіленням інвестиційного плану комплексної модернізації інфраструктури летовища, стратегії перспективного розвитку комунального підприємства та нових авіасполучень. У межах реалізації стратегії, у квітні, 2018 року керівництво аеропорту – генеральний директор Віктор Біскупський, заступник генерального директора з комерційних питань Олексій Дубревський та перший заступник міського голови Запоріжжя Сергій Мішок взяли участь у міжнародних галузевих та інфраструктурних форумах Routes Europe 2018, Industrial Development and Construction Forum 2018 (URE Club).
У зв’язку з вагомими змінами зі сторони міжнародного аеропорту «Запоріжжя», робота якого спрямована на підвищення конкурентної спроможності серед інших аеропортів, розширення географії польотів та збільшення міжнародних авіа сполучень. Важливим напрямком розвитку аеропорту – є унікальна злітно-посадкова смуга та зручне географічне розташування летовища, тому для підвищення рівня європейської підтримки і рівня довіри вагомим внеском була участь у квітневому форумі «Routes Europe 2018» у якому прийняло участь керівництво аеропорту – генеральний директор Віктор Біскупський, заступник генерального директора з комерційних питань Олексій Дубревський та перший заступник міського голови Запоріжжя Сергій Мішок. Це забезпечило появу діалогу між Україною та європейськими представниками.
Першим кроком для українців став безвізовий режим з країнами ЄС, другим кроком є розроблення стратегії у створенні нових авіа сполучень. Щоб зрозуміти процеси, які відбуваються всередині над втіленням інвестиційного плану комплексної модернізації інфраструктури летовища, планування перспективного розвитку комунального підприємства та нових авіа сполучень – які кроки вже зроблено у створенні нових авіа сполучень при підтримці та співпраці з європейськими колегами, ми мали змогу поспілкуватися з першим заступником міського голови Запоріжжя Сергієм Мішком.
У квітні цього року Ви літали до Іспанії на форум з розвитку авіамаршрутів, опишіть будь-ласка Ваші враження?
Так, дійсно в квітні проходив форум, який має назву «Routes Europe 2018» ‒ це традиційний, основний форум, який відбувається по континентах, англійською мовою, вони відбуваються або раз в рік, або через рік. Це те місце, де можуть зустрітися представники аеропортів і авіакомпаній для вирішення, скажімо так питань розвитку мережі авіакомпанії, де аеропорти можуть запропонувати певні умови на яких вони готові приймати авіакомпанії на своїх територіях, аеродромах.
З якою метою Ви літали на цей форум?
Розвиток аеропорту і мережі ‒ це справа єдина, як органів місцевого самоврядування, так і державних органів. Слід заначити, що участь у такій масштабній події у авіаційній галузі, як «Routes Europe 2018» запорізький аеропорт взяв вперше в своїй історії і став одним із семи українських аеропортів (Бориспіль, Жуляни, Львів, Харків, Одеса, Вінниця) представлених на форумі в іспанському місті Більбао.
Як Ви працювали над презентацією?
Для нас було принципово саме потрапити на європейський рівень «Routes Europe 2018» на той час, коли ми їздили ще не було жодного сполучення з Європою, а зараз вже є. Пасажиропотік десь приблизно до 1 млн. пасажирів, десь 950 тис. пасажирів, знову ж таки потенційний. Була розроблена презентація де були задіяні: коди, висота над морем, посадкова система, дані роумінгу, система світлова, пасажиропотік, розробка терміналу (який зараз будується), напрямки, які вже задіяні і вже існують. Саме це показує авіакомпанії можливий, потенційний ринок на який вона може заходити і ми розуміємо за цими критеріями з якими компаніями нам в першу чергу треба вести переговори.
Як відбувається презентація?
Це приблизно 300 столів, за кожним з них ведуться переговори, або презентації, тих матеріалів, які аеропорт робить для авіакомпанії, окрім цього є цільові семінари і для аеропортів, і авіакомпаній для того, щоб всі розмовляли єдиною мовою і розуміли, ті стандарти за якими зараз відбувається авіасполучення, що хотів би додати, зрозуміло, що цей ринок є дуже ємкий з точки зору грошей, тобто вартість літака вона може сягати 50 млн. євро, відповідно авіакомпанії практично всі мають власні лізингові компанії або лізингові програми за якими вони купують ці літаки, вони собі не можуть дозволити, щоб ті літаки просто стояли десь в ангарах і мають бути 100 % задіяні, якщо є можливість 16-18 годин проводити літаку в повітрі, ясно, що це є та ціль авіакомпанії, яку вона хоче досягнути. Їх задача розгалужувати цю мережу, але ми обговорювали в більшості випадків саме літній розклад 2019 року. Авіакомпанії розглядають перспективу 2019-2021 року.
Як європейці відреагували на можливості відкриття нових сполучень із Запоріжжям? Чи були зауваження?
На презентацію зауважень не було. Є авіакомпанії, які взагалі не розглядають ринок України, але прослухавши презентацію вони зробили висновок, що коли вони будуть розглядати український ринок також буде розглянутий і Запорізький аеропорт. Ті авіакомпанії, які розглядають ринок України будуть заходити на вже сформовані пасажиропотоки наприклад: Бориспіль, Харків, Львів, Бориспіль, але Схід України взагалі не розглядають найближчим часом, але аеропорти Сходу присутні на ринку України. Є ті авіакомпанії, які вже знають нас з точки зору українських ринкових відносин: які у нас економічні важелі, як формується наш пасажиропотік, таким чином вони можуть прийняти рішення щодо відкриття рейсу з Запорізьким аеропортом. Звичайно, що будь-яка авіакомпанія перед тим, як відкривати рейс, робить висновки не на основі нашої презентації, а особисто приїжджаючи вже будуть виконувати перевірки: безпеки, умов, які відповідно має наш «Запорізький аеропорт», обслуговування пасажирів і лише після цього вони можуть прийняти рішення щодо відкриття рейсу. У нас є вже, скажімо так декілька компаній, які з нами співпрацюють і ми ведемо тісні переговори щодо відкриття нових рейсів з літнього розкладу – 2019. Літній розклад починається приблизно з березня. Зараз переговори ведуться досить активно, щодо літнього розкладу – 2019 року.
Чи вірите в успішне майбутнє Запорізького аеропорту та з великою кількістю сполучень?
Так, розмовляючи з різними авіакомпаніями і залишаючи їм розроблену презентацію нам вдалось взагалі з’явитися на радарах авіакомпаній. У наступному році пасажиропотік збільшиться приблизно на 30 %.
Що потрібно зробити в першу чергу запорізькій владі, аби довести нашу спроможність та широкі можливості для розвитку бізнесу, адже у нас унікальна злітно-посадкова смуга, зручне географічне розташування летовища?
Ми регіональний аеропорт у нас є всі показники для того, щоб розвивати наш аеропорт, але також зрозуміло, що ми залишаємося регіональним аеропортом і ніколи не будемо основним аеропортом України і авіакомпанії це також розуміють тому відповідно вони будуть розвиватись, скажімо по категоріям в першу чергу це має бути сформований пасажиропотік: Бориспіль, або Жуляни, одним словом зі столиці – з основного аеропорту, а потім вже по регіональних аеропортах.
Як виглядає сьогоднішня ситуація з міжнародними авіасполученням?
Відповідно після підтримки з боку ЄС і введенню «безвізового режиму», у нас різко зросли авіа вильоти по Україні приблизно на 20%, просто потік в Європу, таким чином поступово відкриваються нові потоки.
Як багато відкриється нових можливостей при збільшенні сполучень закордон (мається на увазі не тільки відпочинок), а в першу чергу ділові відносини та переговори з представниками ЄС?
Взагалі є два основні види пасажиропотоку: бізнес-пасажири і ті пасажири, які відлітають на відпочинок. Для відпочинку представлені в основному: Південні напрямки, якщо ми говоримо про бізнес, то з бізнесом трохи важче тому, що перше, це має бути постійне представництво компанії, наприклад: у нас є пасажиропотік у Фінляндію, але його на сьогоднішній день не достатньо для відкриття окремого рейсу, тобто він є, з точки зору авіакомпанії вони його бачать, вони його рахують і розуміють про те, що його недостатньо. І ті рейси, які зараз відкриваються, вони відкриваються враховуючи пасажиропотік, знов ж таки, повинна бути чітка координація з аеропортом тому, що аеропорти мають відповідно підраховувати гроші і надавати авіакомпаніям програми лояльності для того, аби вони змогли накатати цей рейс. У авіаційній галузі орієнтовно десь 1-1,5 року накатування рейсу для авіакомпанії є збитковим, тобто поки вона нальотує тих постійних авіапасажирів, вона працює собі на збиток, лише через 1,5 роки вона починає приносити прибуток від цього рейсу відповідно – це ризикований крок для авіакомпанії відкривати у будь-якому аеропорті, де несформований пасажиропотік нове авіасполучення. Це складна робота, вмовляти авіакомпанію та йти їм на поступки, аби створити нові сполучення.
20 червня в рамках розширення географії польотів аеропорт почав працювати за новим чартерним напрямком Запоріжжя-Барселона. Чи вважаєте ви це досягненням у розвитку міжнародних відносин?
Це чартерний рейс «Запоріжжя-Барселона», я сподіваюсь, що найближчим часом (я не буду говорити строки, я не маю права розповсюджувати цю інформацію) буде регулярний рейс. Чому було почато з чартерного рейсу, це пов’язано з деякими бюрократичними питаннями нашої країни, я не кажу, що це погано просто вони не встигли запустити повністю скажімо, так регулярні рейси, відповідно полетіли чартером. Чи є це досягненням? Це є досягненням аеропорт тому, що один з показників діяльності аеропорту це нарощення пасажиропотоку, розширення географії польотів, керівництво має домовлятися з авіакомпаніями, сприяти заходженню рейсів в аеропорт, надавати консультації, роз’яснення, вести переговори з усіма постачальниками послуг, для авіакомпанії, щоб вона могла оперувати в рамках аеропорту. Це дійсно є досягненням для аеропорту, це перше реальне, європейське сполучення, яке відповідно вже запрацювало у Запоріжжі безпосередньо з Європою.
Навіщо місту Запоріжжю розвивати аеропорт? Чи потрібно це жителям?
У світі є існуюча практика, що 1$ вкладений у аеропорт приносить десь 10$ інвестиції у місто. Багатьох іноземців, якщо це офіційні делегації: консульські, або посольські, коли зустрічаєш їх в аеропорту, то перше, що вони бачать про місто Запоріжжя і якщо місто Запоріжжя хоче мати імідж та зріст інвестицій то звичайно, що треба розвивати будь-які траспортні ворота міста, тому прийнято рішення, я сподіваюся, що у першому півріччі 2019 року все ж таки ми введемо у експлуатацію новий термінал Запорізького аеропорту.