Для того, щоб влаштуватися на роботу мрії (чи хоч якусь роботу), треба правильно себе презентувати. Як правило, перше враження кандидат/ка на посаду може справити через резюме. Тим паче, що сьогодні дуже жорстка конкуренція на ринку праці. За даними центру зайнятості, станом на лютий 2021 року в Запоріжжі на одну вакансію претендують 7 людей (20 людей – по області). Усього у Запорізькій області нараховується 23,1 тисячі безробітних.
Шансів на похибку немає, якщо людина не в змозі скласти грамотне, цікаве резюме – лишається тільки мріяти про хорошу роботи. Саме тому журналісти «RegionNews» поспілкувалися з крутими столичними рекрутерами, і не тільки, щоб зібрати для вас цінні поради.
З чого варто розпочати? Як не дивно, але не з резюме.Соціальні мережі вже давно перестали бути віртуальною формою спілкування, майданчиком для репостів мемів чи розміщення цікавих фактів. Це невіддільна частина нас самих, яка показує наше вміння правильно формувати власну думку, громадську позицію, зацікавленість в різних темах.
Вже давно рекрутори перед тим, як запросити людину на співбесіду, вишукують інформація про претенданта/ку в Facebook, Instagram, Twitter тощо. Тож не полінуйтесь проаналізувати власні сторінки у соцмережах перед тим, як відправити резюме.
Секретар Національної спілки журналістів України, викладач кафедри журналістики Національного університету «Острозька академія», засновник Школи універсального журналіста Віталій Голубєв, взагалі радить будувати власний бренд у соціальних мережах:
«Говорячи про резюме, я б наголосив на такому аспекті як ваш профіль у соцмережах. Дедалі більше роботодавців звертають увагу саме на нього. І розвиток дистанційної зайнятості лише прискорюватиме такі тенденції, бо все, що стосується онлайн-середовища, набуватиме особливої ваги.
Експрес-аналіз вашої сторінки у соцмережах може стати і точкою входу для аналізу вас як потенційного працівника, і точкою виходу з нього. Адже можна вдало оформити резюме, розмістивши там якісне професійне фото, структурований перелік місць роботи, грамотно сформульовану інформацію про професійні навички та особисті якості… Але знехтувати такою точкою контакту як ваш профіль у соцмережах. І якщо його наповнення не дає достатнього уявлення про Вас як про професіонала в тій сфері, де бажаєте працювати – далеко не факт, що резюме – допоможе.
Саме тому, якщо ви націлені на успіх у професійній сфері, надто у сфері інтелектуальної праці, варто замислюватись над формуванням особистого бренду в соцмережах як стійкої асоціації вас із вашою сферою діяльності. І я переконаний, що синергія вдалого резюме і сильного особистого бренду в соцмережах дасть незрівнянно кращий результат, аніж саме лише резюме, навіть заповнене за найкращими шаблонами.
Річ у тім, що в соцмережах рельєфніше, виразніше видно грані особистості, тут важче щось приховати за шаблонами. А надто – зважаючи на важливість “soft skills” на ринку праці третього десятиліття ХХІ століття. Чимало роботодавців підтвердять: краще взяти на роботу “хорошу людину” (у сенсі – відповідальну, порядну, емоційно стабільну) і достатньо швидко зробити з неї професіонала в певній вузькій галузі, аніж взяти профі з хорошим резюме в даній царині й потім довго й, швидше за все, безрезультатно намагатися “виліпити” з нього хорошу людину, з якою буде комфортно працювати. Соцмережі в цьому сенсі – прекрасний “лакмусовий папірець” для швидкого виявлення не лише професійної експертності (про що пише, хто в друзях, чи взаємодіє з підписниками і як), а й рівня розвиненості емоційного інтелекту (яким тоном спілкується з коментаторами, чи лякає інших поширенням “страшилок” і чи дозволяє лякати себе, поширюючи їх у себе і т.д.). Тому – підсумую – сьогодні мало вміти грамотно писати резюме. Треба будувати особистий бренд у соцмережах»
Щодо написання самого резюме – тут головне пам’ятати, що ви себе презентуєте роботодавцю/ці, якому/ій про вас нічого не відомо.
Загальна помилка кандидатів у тому, що вони не надають розгорнуту інформацію про свій досвід, вважаючи, що це і так усім зрозуміло. Фахівець з підбору персоналу не є професіоналом у всіх сферах та діє згідно з замовленнями «внутрішнього клієнта». Якщо рекрутер не побачить в анкеті кандидата важливого для компанії досвіду, він перейде до розгляду іншого кандидата. Отже, вказуйте більше деталей, навіть дуже професійний рекрутер не вміє читати думки людей. Віднесіться до розробки резюме відповідально, це ваша рекламна карта.
Я пропоную кандидатам дати своє резюме людям, що їх не знають особисто, з проханням оцінити фахівця. Таким чином ви отримаєте зворотний зв’язок, питання, що виникають у «потенційного роботодавця», зрозумієте якої інформації не вистачає і як вас сприймають. Можете ставити питання. Наприклад: скільки такий фахівець, на вашу думку, може заробляти? Чому?? Людина також може звернутись до профільної агенції, яка вкаже на недоліки резюме. Це на сьогодні не є проблема та не коштує великих грошей, розповідає керівниця відділу маркетингукомпанії «Leader Group» Алла Мартинова.
Резюме треба гарно оформити. Адже скільки б людина не акцентувала увагу на власних достоїнствах, розписувала про досвід роботи, навички, хобі… якщо інформацію неприємно читати (наприклад, різний шрифт) – велика ймовірність, що про ваші здобутки роботодавець/ця нічого не дізнається, бо не захоче читати все до кінця.
«Резюме – перше, що бачать роботодавець очима рукротара. Не так важливо, який ви шрифт оберете – Times new roman чи Arial – як акуратне форматування тексту і його структурована подача. Бажано пам’ятати, що простота – залог успіху. Занадто «навантажене» повідомлення, також, не дуже приємно читати. Та це не означає, що треба все виписувати виключно по шаблону.
Уявімо, що рекрутор має переглянути 300 резюме. Якщо ваше резюме гарно оформлене, чимсь виділяться, скажімо, різнокольорове, на ньому фото, де ви посміхаєтесь – рекрутор зверне на нього увагу в першу чергу. Щоправда, це за умови, що всі інші будуть на вигляд якимись «сіренькими».
Хочу зупинитися на фото. Іноді трапляються на очі дуже формальні світлини, наче на паспорт, або навпаки… Люди можуть прикріпити фото в купальнику, що є неприйнятним. Також воно не має бути у повний зріст, чи як ви сидите з квітами, або на пляжі. Не смієтеся ми таке зустрічали (Юлія звертається до журналістки, яка брала коментар). У мене навіть є спеціальна папочка для подібних резюме. Фото треба у форматі«smart casual», десь по груди. Якщо ви усміхаєтесь, ваше обличчя виглядає привітним – це підсвідомо викликає довіру у рекрутора», – розповідає засновниця Wow HR та директорка громадсбкої організації «Антикорупційний штаб» Юлія Гречка.
Юлія Гречка надіслала нам приклад власного резюме, щоб читачі RegionNews приблизно розуміли приклади успішного резюме.
І на останок. Не бійтеся змінювати професію. Часто люди бояться надсилати резюме в успішні компанії не маючи відповідного досвіду. Однак варто пам’ятати, що все у ваших руках!
«Супровідний текст добре може зв’язати вакансію і резюме. Там варто пояснити, чому ви вважаєте себе вдалим кандидатом, чим вам цікава ця позиція, чому саме на вас варто звернути увагу? Шаблонне: «Добрий день. Прошу розглянути моє резюме в конкурсі на заміщення вакантної посади. Дякую», краще не писати з поваги до часу людини, яка буде резюме читати.
У разі, якщо ви помітно не відповідаєте якимось вимогам вакансії (досвід, особливі навички тощо), напишіть про це в супровідному тексті. І там же вкажіть, чим ця невідповідність компенсується (наприклад, ви зможете вивчити щось за певний термін).
Якщо людина намагається змінити професію, то в резюме треба дуже стисло показати минулий досвід, підкресливши ті навички або досягнення, які будуть актуальні для нової професії. І висвітлити всі навчання, спрямоване на зміну сфери діяльності. Також треба обов’язково написати супровідний (мотиваційний) лист, де треба акцентувати свої переваги. Якщо здобувач тверезо розуміє, що в новій сфері він ще зовсім «зелений», але показує хороші soft skills і якісь досягнення в минулому, багато компаній дадуть йому шанс. Безумовно, в новій професії він буде починати з джуніор-позиції і може втратити в грошах щодо своєї минулої професії, але має всі шанси швидко вирости, – ділиться порадами керівниця маркетплейсів преміальних та люксових брендів Rechi.ua Інна Бачуріна».
Оксана Щербина
На головній – фотоілюстрація