Запорізька міська рада вже більш, ніж півтора місяці не проводить сесії.
Останнє пленарне засідання відбулося 11.06.2021 р. і з того часу депутати не спромоглися зібратися попри наявність аж 6 розпоряджень міського голови щодо скликання сьомої сесії та подальшого перенесення її дати. Спочатку питання обговорювалося здебільшого у політичній площині, проте згодом стали з’являтися повідомлення про можливі позачергові вибори Запорізької міської ради у зв’язку з невиконанням депутатами свого обов’язку.
А вчора міський голова направив відповідне звернення до Голови Верховної Ради України з цього приводу. Отже, чи є законні, а не політичні, підстави для позачергових виборів Запорізької міської ради?
З одного боку, Запорізького міського голову, можливо, надихає зовсім свіжа ситуація з Карлівською міською радою Полтавського району Полтавської області.
Постановою від 15.07.2021 р. Верховна Рада України призначила позачергові вибори депутатів цієї місцевої ради, при тому, що з відповідним зверненням Карлівський міський голова звернувся до Верховної Ради України всього лише за тиждень до цього, 07.07.2021 р.
Причина звернення ідентична: неможливість проведення сесії у зв’язку з відсутністю кворуму.
Попри одиничні прецеденти позачергових виборів всього складу місцевих рад через вищезазначені причини, випадок з Карлівкою справді може змусити занепокоїтися.
Однак, насправді з юридичної точки зору, все зовсім не так оптимістично для Запорізького міського голови.
Справді, відповідно до п. 30 ч. 1 ст. 85 Конституції України Верховна Рада України призначає позачергові вибори до місцевих рад.
Це положення розкривається у пункті 2 частини 1 та частині 4 статті 78 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Зокрема, повноваження міської ради можуть бути достроково припинені у випадках, якщо сесії ради не проводяться без поважних причин у строки, встановлені цим Законом, або рада не вирішує питань, віднесених до її відання.
Враховуючи, що рада (не виконавчий комітет і не посадові особи) в силу закону вирішує питання, віднесені до її відома лише на сесіях (засіданнях постійних комісій та пленарних засіданнях), то конструкція цього положення містить тавтологію і зводиться фактично лише до сесійної роботи.
Питання поважності причин відсутності депутатів ми опустимо взагалі, оскільки це настільки суб’єктивна категорія, що під неї може попасти що завгодно від пандемії, до роботи з виборцями.
Тепер подивимося, які строки встановлює закон для проведення сесій.
Частина 5 статті 46 згаданого вище закону передбачає, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності – не рідше ніж один раз на місяць.
Тобто, формально встановлені строки скликання сесій на сьогодні не порушені навіть з питань відведення земельних ділянок, оскільки календарний липень ще триває, а остання дата перенесення – 30.07.2021 р. – ще попереду.
При цьому, слід зазначити, що сам Запорізький міський голова свого часу реально недотримувався місячного строку для скликання сесії.
Наприклад, 51 сесія Запорізької міської ради попереднього скликання пройшла 24.06.2020 р., а 52 розпочалася аж 26.08.2020 р.
Тепер подивимося на ситуацію з Карлівкою.
Згідно з пояснювальною запискою до проєкту постанови про призначення позачергових виборів, остання сесія Карлівської міської ради відбулася 12.03.2021 р.
Тобто, станом на день звернення Карлівського міського голови до Верховної Ради України пройшло майже 4 місяці з дня останньої сесії, що безперечно істотно виділяє цей випадок із звичайної практики місцевого самоврядування.
Посилання Запорізького міського голови на обов’язок, встановлений статтею 20 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», якою встановлений обов’язок бути присутнім на пленарних засіданнях, недоречний, адже не менш важливими обов’язками є закріплені у статті 10 цього ж закону щодо роботи у виборчому окрузі.
На відміну від календарних планів Верховної Ради України, місцеві ради не встановлюють графік роботи депутатів: у постійних комісіях, на пленарних засіданнях, у виборчому окрузі тощо.
Зважаючи на це, порушенням обов’язку депутата місцевої ради буде лише пропуск протягом року більше половини пленарних засідань, що може мати наслідком звернення до виборців з пропозицією про відкликання відповідного депутата.
Враховуючи зазначене, звернення Запорізького міського голови до Верховної Ради України, скоріше за все, переслідує не юридичні наслідки у вигляді позачергових виборів міської ради, а спробу шляхом маніпуляцій змусити депутатів прийти на відкладену сьому сесію 30.07.2021 р.
Можна спрогнозувати, що так все і станеться, але кворум ще не означає позитивне голосування депутатами за необхідні міському голові рішення.
При цьому про бездіяльність уже не йтиметься…
Спеціально для Regionnews адвокат Олександр Пеньков