Українська політика залишається актуальною темою обговорення в українському сегменті найпопулярніших соціальних мереж – Facebook, Instagram та VK.
Після попереднього аналізу українських виборів у російській соціальній мережі ВК, експерти “Інтерньюз-Україна” проаналізували, як різні соціальні медіа реагують на парламентські вибори в Україні.
Попри те, що популярність ВК значно знизилася після офіційної заборони у 2017 році, ВК є все ще однією з найпопулярніших соціальних мереж в Україні. Хоча ВК залишається розсадником наративів Кремля та ненависті до України, зростання популярності фейсбуку та інстаграму відображається і на активності українських користувачів навколо виборчої тематики. Аби дізнатися, що в них відбувається стосовно українських партій та їхніх лідерів від початку виборчої кампанії, ми проаналізували:
- 309 753 профілів та 4 861 747 повідомлень у VK,
- 21 979 профілів і 735 330 повідомлень у Facebook,
- 33 797 повідомлень і 172 123 хештегів в Instagram.
ВК
- Проросійські користувачі смикають за ниточки
Сприятливе середовище для розповсюдження антиукраїнських меседжів, російська соціальна мережа ВК вкотре підкреслила свою проросійськість – навіть в українському сегменті. В контексті виборів в Україні серед авторів найпопулярніших постів у ВК є колишній член проросійської Партії регіонів в Україні Олег Царьов, який зараз переховується в анексованому Криму, та відверто проросійський політичний аналітик Володимир Корнілов. Аналогічно, найбільш поширювані меседжі часто ведуть до топових груп, які переважно підтримують дії Росії в Україні та самопроголошені сепаратистські республіки. По суті, деякі з провідних постів пропагували давно відоме презирство до української держави, нації та політики в цілому.
- 2. Зеленському непросто у VK
На відміну від Instagram (див. нижче), у російському VK Зеленському нелегко. Вже у попередньому нашому дослідженні ми говорили про те, що негатив переважав позитив щодо Зеленського у VK — попри те, що позитиву в нього було більше, ніж в інших кандидатів. Однак зараз ця тенденція загострилася. Не в останню чергу завдяки найпопулярнішим авторам і групам, критика зросла пропорційно до його заяв і перших кроків, що суперечили російській позиції щодо України. Серед найпопулярніших постів про парламентські вибори в Україні у VK було чимало тих, що містили передбачення щодо потенційного провалу Зеленського, маркуючи його політику як «шоу».
- VK не любить жодної української партії, навіть «проросійських»
Ані пряма залежність «Опозиційної платформи» від Віктора Медведчука, друга Путіна, ні його прагнення до покращення відносин України з Росією не допомогли їй завоювати користувачів проросійської VK. Цікаво, що ОП отримала погану репутацію як серед проросійських, так і серед проукраїнських користувачів в українському сегменті VK. Ця партія має найменшу кількість позитивних меседжів (2 з 200). Головною дійовою особою Опоплатформи для українських користувачів є саме Медведчук, а не лідер партії Юрій Бойко.
- Порошенко – причина всіх бід, для декого – герой
З усіх партій та лідерів, які беруть участь у парламентських виборах, Петро Порошенко прийняв на себе всю лють користувачів ВК. 109 негативних меседжів із 200 – це найбільша кількість серед усіх партій. Незважаючи на те, що його Європейська Солідарність згадується зрідка, 5-й президент України є найбільш обговорюваною політичною фігурою після Зеленського. Зазвичай його звинувачують та осуджують за його дії на посту президента, антиросійську політику і внутрішні рішення, які нібито привели Україну до катастрофи. У проросійському віртуальному середовищі незалежність української церкви та «небажання» Порошенка вирішити конфлікт на Донбасі були одними з головних звинувачень.
Тим не менш, деякі з найактивніших профілів про парламентські вибори в Україні виявилися ревними прихильниками Порошенка. Серед дифірамбів та подяк за відданість Порошенка Україні, ті ж користувачі (серед найактивніших) часто виступали як жорсткі критики Зеленського та його команди.
Фейсбук
- Негативна риторика переважає для всіх партій
Усі партії, крім «Батьківщини», мають більше нейтральних і негативних постів, аніж позитивних. Негативна риторика переважає в 42% проаналізованих постів, в той час як позитивна зустрічається тільки в 15%. «Європейська солідарність» та «Опозиційна платформа – За життя» – єдині партії, для якої негативні пости переважають не тільки над позитивними, але і над нейтральними. Відтак фейсбук демонструє скоріше негативні, аніж позитивні настрої, проте нейтральні все-таки переважають. Причиною такої невеликої кількості позитивних постів може бути достроковий характер виборів. Ймовірно, більшості партій, особливо новим, не вистачило часу для того, щоб мобілізуватися так швидко.
- Фейсбук відображає поляризацію українського суспільства
«Зе» проти «По», 75 проти 25, нове обличчя проти досвіду – ось лише кілька прикладів того, наскільки актуальними залишаються тенденції президентських перегонів. У той час, як Зеленський користується найбільшою увагою, його суперництво з Порошенком нікуди не зникло. Протиріччя цієї конфронтації полягає в одночасному поширенні як позитивних, так і негативних коментарів про них обох. Залежно від того чи іншого користувача, Зеленський та Порошенко або ідеалізуються, або демонізуються. Кількість нейтральних постів про Порошенка та Зеленського набагато менша.
- Деякі коментатори самі стають мемами
Олександр Дубинський, журналіст, блогер та член партії «Слуга народу», був одним з лідерів згадувань у хештегах та постах, присвячених темі виборів. Серед топ-25 хештегів на тему виборів, три належали Дубинському. Популярність Дубинського можна пояснити його радикальною риторикою, нехтуванням політкоректністю (в тому числі, використанням нецензурної лексики) та дуже агресивною позицією щодо Порошенка.
- Віктор Медведчук – обличчя Опозиційної платформи
Віктор Медведчук, номер 3 у списку партії, а також голова її політради, лідирує серед згадувань у постах, що стосуються Опозиційної платформи. Інші фігури, такі як Юрій Бойко, лідер партії, та Вадим Рабінович, її ще один впізнаваний член, згадуються набагато рідше. Три з топ-10 хештегів, що використовуються у постах про партію, стосуються Медведчука. Разом з тим, як хештеги, так і самі згадування, мають нейтральне та негативне забарвлення. Це свідчить про те, що Медведчук як політик має достатньо публічності, проте не користується належною підтримкою.
Інстаграм
- 1. Зеленський повністю домінує в Instagram
Серед усіх соцмереж Instagram найбільше підтримує «Слугу народу». 82% всіх унікальних Instagram-постів — саме про цю партію, тоді як «Європейську солідарність», що на 2-му місці, згадують лише у 17% постів про вибори. Цікавий тренд: значну роль у «хештег-імперії» прихильників Зеленського посідають хештеги «Кварталу-95». Це був один із ключів успіху Зе-кампанії: «переманювання» аудиторії Кварталу в політичний проект Зеленського, міграція «розважальної» аудиторії в «електоральну».
- «Голосу» в Instagram далеко до Зе
Від партії «Голос» чекали змагання зі «Слугою народу» за молоду аудиторію Instagram. До середини червня Вакарчуку цього не вдалося: його партія згадується лише у 5% Instagram-постів, які стосуються виборів. Утім ситуацію можна пояснити пізньою презентацією. У наступній серії нашого дослідження побачимо, чи зробив «Голос» крок уперед.
Дослідження виконане у рамках ініціативи ГО «Інтерньюз-Україна» у період з 1 травня по 17 червня 2019 року за допомогою Neural Networks та методів Artificial Intelligence, а саме:
-
- API Vkontakte для парсингу даних,
- Python Natural Language Processing Libraries для обробки текстової інформації,
- Neural Networks, реалізовані за допомогою бібліотеки keras, для фільтрації спаму,
- кластеризація текстів за допомогою NLTK, Scikit-learn бібліотек та ін.,
- візуалізація графіків за допомогою бібліотек Pandas, Plotly, Matplotlib у Jupyter Notebook,
- система баз даних: PostgreSQL.