«Настав час, коли ми більше не можемо байдуже спостерігати за стрімкими змінами в сучасних технологіях і практично нічого не робити для удосконалення національного законодавства! Ми не маємо права ігнорувати світовий досвід, якщо прагнемо розвивати державу – це безперечний факт!» – ці та інші характерні тези лунали англійською під час виступу студентки 1 курсу юрфаку Запорізького національного університету Поліни Пряникової, яка нещодавно посіла Перше місце на Всеукраїнському конкурсі есе на тему «Права людини в епоху штучного інтелекту», організованому Європейською асоціацією студентів-правників (ELSA)
«Ми вирішили не зупинятись на домінуванні в конкурсі. Намагаємося змінити життя на краще – довести актуальність і концепцію змін до Верховної Ради», – повідомила нам переможниця конкурсу.
Наприклад, зміни потрібні у весь законодавчій пласт, пов’язаний з використанням на території України автомобілів марки «Tesla».
Нам не потрібні прецеденти, у нас інша правова система. Ми не можемо чекати на жахливі події – не вони повинні стати поштовхом до змін у законодавстві, а свідома системна робота і розуміння проблематики. Державі потрібен Закон «Про Штучний інтелект» – саме цей нормативний акт стане хребтом для змін у легітимному сприянні цивілізаційних інновацій. Благодатним ґрунтом для розвитку і реформування стала б відповідна Державна Програма.
На сайті Tesla Deaths фіксуються факти ДТП за участі автомобілів «Tesla». Там наведено понад півтори сотень моторошних фактів загибелі людей по всьому світу, починаючи з 2015 року. Чотири автокатастрофи зі смертельними наслідками сталися вже в 2021 році.
І річ не в тому, що автопілот «Tesla» це світове зло, ні, ми так не вважаємо. Питання в тому, що для безпечного використання автомобілів цієї марки (та їй тотожних) потрібно змінювати своє ставлення до організації дорожнього руху в цілому. Нагальними є фундаментальні зміни на даному курсі правового регулювання і в комплементарних до нього галузях. Адже за цим майбутнє!
Увесь цивілізований світ стрімко рухається в напрямку приведення у відповідність до технічних вимог системи інфраструктурних елементів: дорожніх знаків і розмітки, світлофорів, перехресть, систем зв’язку. Саме на цьому треба зосередити увагу і нам при доопрацюванні Закону України «Про дорожній рух». Надалі на відповідне оновлення очікує і законодавство про містобудування тощо.
Кардинальних змін у зв’язку із стрімко зростаючою можливістю безпілотного керування автотранспортом потребують Правила Дорожнього Руху. Слід жорстко врегулювати обов’язки і відповідальність водія (власника транспортного засобу) з автопілотом. Водій повинен особисто перебувати за кермом (мати посвідчення), не перекладати відповідальність на Штучний інтелект. Належить категорично заборонити рух пустого (без людини) транспорту й таке інше. Роботи дуже багато! Наведені новели потягнуть за собою зміни у Кримінальний, Адміністративний, Цивільний, інші кодекси, й т. і.
Таким чином, ми говоримо про надто великий обсяг законодавчої роботи, що потребує значного часу (не один рік) та неабияких зусиль, а тому реформа повинна розпочатись якомога швидше заради безпеки на вулицях і збереження здоров’я та життя наших громадян, їхніх прав і свобод.
«Отже, бачимо, що в юридичній площині ми, на жаль, неготові до безпечного використання Штучного інтелекту в Україні. Права громадян у цій сфері не забезпечені ефективним захистом, законодавець не встигає за стрімким розвитком сучасних технологій! – констатувала Поліна Пряникова. – А тому ми намагаємось змінити ситуацію на краще! Концепцію реформ плануємо направити до Верховної Ради України».