Сьогодні Держава заборгувала багато грошей постачальникам енергоресурсів. Ситуація викликає певне занепокоєння керівників місцевих громад. Станом на 1 вересня перераховано 57 млрд. грн. (80,3%) з 71 млрд. грн., передбачених держбюджетом субсидій із урахуванням заборгованості минулого опалювального сезону. З початком опалювального сезону 2018/2019 рр. зростуть і житлові субсидії. Коштів, що мають бути перераховані до кінця поточного року, недостатньо.
У вересні відбулося розширене засідання Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства, в якому взяли участь службовці Мінрегіону, НКРЕКП та НАК «Нафтогаз України». Під час засідання були розглянуті  питання підготовки до опалювального сезону 2018/19 років. Представники міст-членів Асоціації міст України порушили проблему заборгованості держави перед теплопостачальними підприємствами за надані пільги та субсидії.  Комітетом був підготовлений законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання та водовідведення за спожиті енергоносії (реєстр. №7083 від 06.09.2017 р.). Цим документом  враховується необхідність перегляду дати виникнення боргу, що підлягає врегулюванню, зокрема,  її  фіксація на 01 січня 2019 року. Міста вимагають звернутися до керівництва Верховної Ради з наполяганням розглянути на найближчих пленарних засіданнях  цей законопроект.  Також, було прийнято рішення звернутися до Уряду з такими вимогами:
  • забезпечити в стислі терміни прийняття нормативно-правових актів на виконання законів України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» №2119VIII від 22 червня 2017 року та «Про житлово-комунальні послуги» №2189VIII від 09 листопада 2017 року;
  • врегулювати на законодавчому рівні питання укладення договорів на постачання природного газу з теплопостачальними організаціями, а також встановлення ціни на газ, оскільки попередній регулюючий документ втратив чинність 01 вересня2018 року;
  • визначити в державному бюджеті поточного року реальні джерела фінансування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці в тарифах (передбачено 1 млрд. грн. із спецфонду за рахунок джерел, що на сьогодні не наповнюються в необхідних обсягах);
  • забезпечити вчасне перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню;
  • опрацювати питання щодо виділення додаткових коштів на субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню;
  • віднайти можливості додатково профінансувати у поточному році Державну цільову програму енергоефективності в обсязі 50 млн. грн. для відшкодування державою частки «теплих кредитів», залучених ОСББ та ЖБК на придбання енергоефективного обладнання та матеріалів для впровадження енергоефективних заходів у багатоквартирних будинках;
  • забезпечити якісну підготовку та стабільну роботу в опалювальному періоді державних ТЕЦ;
  • законодавчо врегулювати питання діяльності теплопостачальних підприємств, щодо яких порушено процедуру банкрутства.
Рекомендації отримала й  НКРЕКП:
  • встановити для Енергоринку алгоритм та порядок розподілу коштів, які надходять під час проведення розрахунків за спожиту електричну енергію;
  • підготувати зміни до законодавства щодо спрощення механізмів коригування тарифів;
  • розробити та ухвалити механізм, який дозволить автоматично коригувати тарифи на комунальні послуги за спрощеною процедурою в частині складових тарифу, що не залежать від діяльності підприємства.
 Міністерству фінансів доручили своєчасно опрацьовувати зведені реєстри договорів зі сплати податкової заборгованості комунальних підприємств по ПДВ та податку на прибуток, що будуть подаватись Міністерством та без затримок проводити фінансування таких видатків. Також – вчасно проводити фінансування субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці в тарифах, що утворилася до 01.01.2016 року та заборгованості з пільг та житлових субсидій.
Органам місцевого самоврядування дано доручення забезпечити:
  • вчасне встановлення нормативів споживання комунальних послуг;
  • вчасний перегляд та встановлення на економічно обгрунтованому рівні тарифів на теплову енергію, інші комунальні послуги. У випадку відмови відповідною радою встановити скориговані тарифи – передбачити компенсацію на відшкодування різниці в тарифах з місцевого бюджету у відповідному періоді.
Якщо уважно ознайомитися з останнім пунктом, то стане зрозумілим – нас чекає підвищення цін на теплоносії в цьому опалювальному сезоні.