Аналіз змін, внесених Запорізькою обласною радою до обласного бюджету на 2020 рік.  Рішенням № 141 від 12.12.2019 р. Запорізька обласна рада прийняла обласний бюджет, а рішенням № 26 від 11.06.2020 р. внесла до нього зміни.

У загальних рисах в первісній редакції доходи обласного бюджету складали 4,84 млрд. грн., з яких 3,69 млрд. грн. – загальний фонд, а 1,16 млрд грн. – спеціальний фонд .
Видатки обласного бюджету складали також 4,84 млрд. грн. (3,41 та 1,44 млрд. грн. відповідно).
Очікувалося повернення до спеціального фонду кредитів у розмірі 3,41 млн. грн. та надання з нього кредитів на 3,42 млн. грн.
Бюджет планувався профіцитним за загальним фондом на 279 млн. грн. та дефіцитним на цю суму за спеціальним фондом.
Крім цього був запланований резервний фонд обласного бюджету в розмірі 34 млн. грн.
Також обласна рада затвердила розподіл додаткової дотації з державного бюджету на здійснення видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я в сумі 319 млн. грн. (111,64 млн. грн. – обласний бюджет, 207,34 млн. грн. – нижчі бюджети, 71,36 млн. грн. з обласного бюджету спрямовувалися Департаменту освіти і науки облдержадміністрації, а 40,28 залишалися нерозподіленими).
Затверджено розподіл витрат обласного бюджету на реалізацію місцевих (регіональних) програм у сумі 1,28 млрд. грн.

Визначено захищеними видатки загального фонду на:

  • оплату праці працівників бюджетних установ;
  • нарахування на заробітну плату;
  • придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів;
  • забезпечення продуктами харчування;
  • оплату комунальних послуг та енергоносіїв;
  • поточні трансферти населенню;
  • поточні трансферти місцевим бюджетам;
  • підготовку кадрів вищими навчальними закладами I-IV рівнів акредитації;
  • забезпечення осіб з інвалідністю технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення для індивідуального користування;
  • компенсацію процентів, сплачуваних банкам та/або іншим фінансовим установам за кредитами, отриманими громадянами на будівництво (реконструкцію) чи придбання житла;
  • оплату послуг з охорони державних (комунальних) закладів культури;
  • оплату енергосервісу.

У червневому рішенні про внесення змін до бюджету дохідна його частина зросла до 5,16 млрд. грн. (3,83 млрд. грн. – загальний фонд і 1,34 млрд. грн. – спеціальний).
Ще суттєвіше зросли видатки до 5,5 млрд. грн. (3,73 млрд. грн. – загальний фонд, 1,77 млрд. грн. – спеціальний).
Тепер бюджет за загальним фондом став майже на 92 млн. грн. профіцитним, проте за спеціальним фондом більш ніж на 432 млн. грн. дефіцитним.
Істотних змін зазнав розподіл додаткової дотації з державного бюджету на здійснення видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я.
Зокрема, тепер частка обласного бюджету, спрямована Департаменту освіти і науки облдержадміністрації, склала 98,58 млн. грн., а Департаменту охорони здоров’я облдержадміністрації – 6,59 млн. грн., при цьому залишено нерозподіленими 6,47 млн. грн.
На реалізацію місцевих (регіональних) програм у новій редакції рішення затверджено майже на мільярд гривень більше – 2,24 млрд. грн.
Насамкінець, судячи із затверджених новим рішенням розпоряджень голови облдержадміністрації, можна простежити тенденцію на коригування показників, пов’язаних зі сферою освіти та охорони здоров’я.

У загальних рисах різниця між доходами обласного бюджету за старою та новою редакціями виглядає таким чином.
Майже на 13 млн. грн. зменшено освітню субвенцію з державного бюджету (недоотримує загальний фонд).
Проте, трохи більше, ніж на 3 млн. грн. збільшено субвенцію з державного бюджету на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (також загальний фонд).
Повністю зник рядок доходу обласного бюджету за рахунок субвенції з державного бюджету на розвиток системи екстреної медичної допомоги в розмірі трохи більше 33 млн грн. (загальний фонд).

Разом з цим з’явилися доходи за рахунок:

  • субвенції з державного бюджету на реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України (11,3 млн. грн. до спеціального фонду);
  • субвенції з державного бюджету на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» (20 млн. грн. до загального фонду та 80 млн. грн. до спеціального фонду);
  • субвенції з державного бюджету на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я (115,8 млн. грн. до загального фонду);
  • субвенції з державного бюджету на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» (40,8 млн. грн. до загального фонду);
  • на 86,36 млн. грн. поповниться бюджет розвитку у складі спеціального фонду, а також на 10 млн. грн. загальний фонд за рахунок субвенції з місцевого бюджету на співфінансування інвестиційних проектів (57,3 млн. грн. до бюджету розвитку) та інших субвенцій з місцевого бюджету.

Видатки обласного бюджету зазнали таких змін.

Обласна рада зменшила видатки на себе трохи більше, ніж на 1 млн. грн. Видатки на облдержадміністрацію залишилися незмінними. Видатки на Департамент освіти і науки облдержадміністрації збільшилися майже на 144 млн. грн. На 306 млн. грн. збільшені видатки на Департамент охорони здоров’я облдержадміністрації. Більш ніж на 3 млн. скорочено видатки на Департамент соціального захисту населення облдержадміністрації. Зовсім незначним чином скоротилися видатки на Службу у справах дітей. Приблизно на 1 млн. грн. збільшилися видатки на Департамент культури, туризму, національностей та релігій облдержадміністрації. На 7 млн. грн. збільшено видатки на Управління молоді, фізичної культури та спорту облдержадміністрації. Більше ніж на 1 млн. грн. зменшилися видатки на Департамент житлово-комунального господарства та будівництва облдержадміністрації. Майже на 57 млн. грн. збільшено видатки на Департамент капітального будівництва облдержадміністрації. З’явилися видатки на Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю облдержадміністрації в розмірі 774 тис. грн. Збільшено на 1 млн. грн. видатки на Департамент агропромислового розвитку та захисту довкілля облдержадміністрації. Більш ніж в 3 рази збільшено видатки на Департамент економічного розвитку і торгівлі облдержадміністрації з 280 тис. грн. до 891,5 тис. грн. На 64 млн. грн. збільшено видатки на Департамент промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації. Більш ніж на 18 млн. грн. зменшено видатки на Департамент фінансів облдержадміністрації в частині міжбюджетних трансфертів, резервного фонду.

Обласний бюджет отримає найбільші трансферти від Запоріжжя (62,3 млн грн.), Василівського району (8 млн грн.), Комишуваської селищної об’єднаної територіальної громади (2,8 млн грн.).
Найменші (з тих бюджетів, які здійснюють хоча б якісь трансферти) – від Приморського району (150 тис. грн.), Бердянська (169 тис. грн.), Приазовського району (265 тис. грн.). Обласний бюджет здійснить найбільші трансферти Запоріжжю (141,2 млн грн.), Мелітополю (66,5 млн грн.), Бердянську (36,7 млн грн.).

В частині розподілу коштів бюджету розвитку, то повністю скасовані:

  • капітальний ремонт вентиляційної системи харчоблоку КЗ «Бердянська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів» ЗОР, за адресою: м. Бердянськ, вул. Степанянця, 13;
  • капітальний ремонт даху будівлі учбового корпусу КЗ «Мелітопольська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Гармонія» ЗОР по вул. Івана Алексєєва, 22 в м. Мелітополі;
  • капітальний ремонт комунального закладу «Токмацька спеціальна загальноосвітня школа – інтернат» Запорізької обласної ради по заміні електричної проводки у будівлі їдальні (приміщення харчоблоку), розташованої за адресою: м. Токмак, вул. Серьогіна, 4;
  • реконструкція адміністративної будівлі з розміщенням аптечного складу за адресою: м. Запоріжжя, вул. Олександрівська, 28;
  • капітальний ремонт огорожі по всій території КЗ «Запорізька спеціалізована загальноосвітня школа-інтернат спортивного профілю» ЗОР, за адресою: вул. Патріотична, 7, м. Запоріжжя;
  • питне водопостачання смт. Розівка, Розівського району, капітальний ремонт магістралі МВ I від НС II підйому до смт. Розівка (коригування);
  • реконструкція водопровідної мережі по вул. Павла Маленка в смт. Новомиколаївка Новомиколаївського району;
  • розробка робочого проекту реконструкції споруд водозабору із артезіанської свердловини та водопровідних мереж смт. Нововасилівка Приазовського району;
  • будівництво мережі водопостачання с. Біленьке Запорізького району;
  • реконструкція водопроводу с. Вільне, ст. Кирпотіно, с. Новотавричеське Оріхівського району;
  • будівництво питного водопроводу від с. Люцерна Вільнянського району до с. Георгіївське Вільнянського району на території Михайлівської сільської ради та від с. Георгіївське до с. Гнаровське на території Михайлівської та Гнаровської сільських рад Вільнянського району;
  • реконструкція зовнішнього водопроводу по вул. Елеваторній у м. Вільнянськ;
  • реконструкція водопровідних мереж села Лукашеве Запорізького району;
  • водовод питної води на с. Зоряне Запорізького району;
  • реконструкція артезіанської свердловини с. Бурчак Михайлівського району;
  • реконструкція системи водопостачання в с. Високе Михайлівського району;
  • капітальний ремонт водопровідної мережі по вул. Трудовій с. Велика Білозерка Великобілозерського району тощо.

Разом з цим з’явилися нові об’єкти:

  • капітальний ремонт будівлі адміністративного корпусу комунального закладу «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат № 1» Запорізької обласної ради, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Котельникова, 16;
  • виготовлення проектно-кошторисної документації по об’єкту «Будівництво багатофункціонального скеледрому на території комунального закладу «Запорізький обласний центр туризму і краєзнавства, спорту та екскурсій учнівської молоді» Запорізької обласної ради, вул. Немировича-Данченка, 46-А, м. Запоріжжя;
  • капітальний ремонт з обладнанням приміщень системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та системою пожежогасіння у КЗ «Запорізький обласний краєзнавчий музей» ЗОР за адресою м. Запоріжжя, вул. Троїцька, 29;
  • розробка робочого проекту «Реконструкція північного групового водопроводу від м. Запоріжжя до с. Лукашеве для водопостачання населених пунктів Запорізького району»;
  • реконструкція каналізаційної мережі в смт Чернігівка Чернігівського району Запорізької області на ділянці вул. Світла, вул. Бабенка, резервуар по провулку Новий, Чернігівський завод продтоварів, вул. Соборна, вул. Репіна до вул. Набережна;
  • реконструкція дитячого садка на 140 місць по вул. Шкільна, 45 смт. Балабине Запорізького району.

З’явилося також досить багато об’єктів, які охоплюються співфінансуванням інвестиційних проектів, що реалізуються за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, а також виконанням інвестиційних проектів в рамках реалізації заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров’я у сільській місцевості. Є також низка об’єктів, розподіл коштів на які був змінений.

Насамкінець слід зазначити, що обласною радою були перерозподілені кошти за місцевими та регіональними програмами.

Аналіз рішення – Олександр Пеньков, Tax&Customs Legal Bureau.